DOAMNELE NU MAI SUNT LA ANANGHIE – recenzie FEMEI PERICULOASE (VOLUMUL I), de George R.R. Martin și Gardner Dozois

grr-martin_g-dozois_-_femei-periculoase_vol-1_c1

TITLU: Femei periculoase (volumul 1)

AUTORI: George R.R. Martin și Gardner Dozois

PUBLICAT DE: Editura Nemira

DESCRIERE: Războinice care manevrează cu măiestrie sabia, femei pilot, femei din spațiu, ucigașe în serie, femei fatale irezistibile, vrăjitoare, fete rele, rebele și supereroine. Toate, în palpitanta antologie Femei periculoase concepută de George R.R. Martin și Gardner Dozois. Joe Abercrombie, Jim Butcher sau Brandon Sanderson se întâlnesc cu Lev Grossman și Carrie Vaughn în paginile unei cărți în care cititorul va găsi SF, fantasy, horror, suspans, care contrazice orice așteptări și confirmă că, într-adevăr, imaginația nu are limite. În viitorul postapocaliptic și în trecutul îndepărtat, luptele se poartă mai ales pe căi nebănuite, personajele se dezvăluie mai ales așa cum nu ni le închipuim și poveștile se petrec mai ales ca în literatură: în deplină libertate.

RECENZIE:

Nu sunt cel mai mare fan al antologiilor; prefer ca atunci când încep o carte să am în față o poveste amplă, de-a lungul căreia să trec prin cât mai multe stări posibile și să ajung fie să iubesc, fie să urăsc anumite personaje. Și nu spun că nuvelele nu reușesc să bifeze cu brio aceste puncte în ciuda dimensiunilor considerabil mai mici, doar că un roman mi se pare „călătoria completă”, dacă înțelegeți la ce mă refer. Totuși, din când în când, apare câte o antologie care mă atrage instantaneu, fie datorită unor autori pe care îi îndrăgesc și care au fost aleși pentru a contribui la formarea identității culegerii de texte, fie prin intermediul subiectului abordat. Femei periculoase mi-a făcut cu ochiul prin intermediul numelui George R.R. Martin, care m-a convins nu numai că e un autor foooarte bun (oare unde e volumul 6 din Cântec de gheață și foc?), ci și un extrem de inspirat coordonator de antologii.

Volumul I din Femei periculoase, după cum îi spune și titlul, este o colecție impresionantă, unică și palpitantă de texte ale unor autori consacrați (Joe Abercrombie, Megan Abbott, Jim Butcher, Sharon Key Penman, Brandon Sanderson și mulți alții) venind din diferite sfere ale literaturii contemporane (western, high și urban fantasy, mystery, thriller, SF, etc) care se învârt în jurul unor femei ceva mai speciale, ale căror profile se îndepărtează de șabloanele deja existente și mult prea utilizate de alți autori în ultimii ani (domnișoara la ananghie sau love interest-ul fiind cele mai cunoscute) pentru a ne oferi niște protagoniste puternice, diferite. Ce mi-a plăcut enorm la antologie a fost faptul că, spre deosebire de alte culegeri de scrieri, autorii au primit mână liberă în ceea ce privește subiectul și nu au trebuit să se concentreze pe un anumit gen, atâta vreme cât nu ignorau cu desăvârșire motivul femme fatale. Această libertate a dus la crearea unora dintre cele mai captivante și surprinzătoare povestiri din câte am citit.

Dar să începem cu părțile mai puțin bune pentru că, asemeni tuturor antologiilor de pe piață, nu toate nuvelele au fost pe gustul meu. Mâinile care nu există, de exemplu, mi s-a părut mai greu de parcurs decât un SF complex precum Hoțul cuantic; În ring cu Iisus și Știu cum să le agăț au fost puțin cam prea excentrice și nu au reușit să mă facă să simt nimic, din păcate; Fata din oglindă… e destul să aud că face parte din universul Magicienii ca să-mi pierd orice urmă de interes. Și cam atât. Poate vouă o să vă placă aceste povești la nebunie și o să le detestați pe cele pe care eu le-am îndrăgit atât de mult, cine știe. Însă nu este acesta farmecul antologiilor? Că oferă o varietate atât de impresionantă de personaje și întâmplări din care să alegi?

Buuun. Poveștile care mi-au plăcut enorm. Antologia începe în forță cu Halal desperado!, în care Joe Abercrombie (cunoscut pentru operele sale fantasy apărute la editura Nemira) ne prezintă frânturi din viața frenetică și violentă a Vestului Sălbatic prin ochii unei nelegiuite cum rar am mai întâlnit. De departe cea mai mare supriză a venit din partea poveștii Sau m-a lăsat inima, care a început destul de încet, dar a evoluat într-un thriller psihologic de mare clasă, cu accente de horror strecurate cu măiestrie din loc în loc; nu vă mint când spun că mi s-a ridicat tot părul de pe corp de câteva ori din cauza fiorilor care mă străbăteau citind povestea acelei familii… să-i zicem „dubioase”. Cântecul Norei a reușit să nu mă plictisească, ceea ce e o reușită considerabilă având în vedere faptul că sunt ultima persoană de pe planetă care s-ar arăta interesată de orice tip de historical fiction, și chiar m-a făcut să-mi pese de destinele personajelor. Trebuie să recunosc că mi-a fost destul de greu să intru în atmosfera Bombardelor lui Jim Butcher, asta pentru că întreaga acțiune a avut loc după cele întâmplate înntr-unul dintre volumele finale al unei serii urban fantasy extrem de populare; bineînțeles că mi-am luat câteva spoilere destul de mari, dar nu m-au deranjat chiar atât de mult având în vedere că niciodată nu am fost interesat de Dosarele Dresden, iar după ce am început să mă prind cum stau lucrurile cu toate acele ființe cu denumiri ciudate și mi-am făcut o oarecare ierarhie a lor în minte, am ajuns să descopăr o poveste alertă, cu un puternic vibe de Vampirii Sudului, care mi-a redeschis apetitul pentru literatura de genul. Vecinele a fost un alt thriller psihologic exemplar, de această dată ceva mai „blând”, dar cu un impact cel puțin la fel de mare ca a doua nuvelă a antologiei, fiind un studiu amplu și necruțător despre efectele devastatoare pe care boala le are asupra minții unei persoane în vârstă și nu numai.

O primă parte excelentă a unei antologii memorabile, ce sparge tiparele și oferă noi perspective asupra rolurilor personajelor feminine în literatură, volumul I din Femei periculoase are câte ceva pentru toată lumea și nu ar trebui să lipsească din nicio bibliotecă. De citit și recitit în așteptarea volumului următor, care sper să fie cel puțin la fel de bun. Personal, o consider una dintre cele mai reușite culegeri de texte și sunt foarte curios ce surprize ne rezervă Martin și Dozois pentru final.

Mulțumesc editurii Nemira pentru exemplarul trimis!

RATING

Lasă un comentariu