CE… – recenzie LUNEA ÎNCEPE SÂMBĂTA, de Arkadi și Boris Strugațki

arkadi-_-boris-strugatski-lunea-incepe-sambata_c1

TITLU: Lunea începe sâmbăta

AUTORI: Arkadi și Boris Strugațki

PUBLICAT DE: Editura Nemira

DESCRIERE: Când incredibilul se întâmplă în fiecare zi, iar imposibilul se întâmplă numai duminica! Publicat în anii ’60, în plin avânt al cercetarii științifice sovietice, amintind de lumea lui Gogol și de universul lui Kafka, romanul Lunea începe sâmbăta etalează o fantezie fără margini și un umor irezistibil. Povestite cu un simț ludic inegalabil, aventurile lui Sașa din Leningrad și activitățile Centrului de Analiză a Noțiunilor Cabalistice Inexplicabile reprezintă pretextul ideal pentru persiflarea regimului comunist și a aberațiilor lui.

RECENZIE:

Până să încep Lunea începe sâmbăta, singurul roman scris de un rus pe care l-am citit a fost Maestrul și Margareta care, într-un fel, m-a pregătit pentru cartea fraților Strugațki, fiind aproape la fel de stranie precum aceasta din urmă. Cartea mi-a atras atenția datorită coperții care, trebuie să recunoaștem, arată genial, dar și prin teasing-urile de pe pagina de Facebook a editurii, în care ne erau prezentate diferite creaturi… sau cum sunt privite de către organizația pentru care ajunge să lucreze protagonistul.

Știți senzația aceea când urmăriți un film sau un serial și nu înțelegeți de ce se întâmplă anumite chestii, dar, totuși, nu vă puteți dezlipi ochii de pe ecran pentru că, în cel mai ciudat mod cu putință, ceea ce vedeți vi se pare destul de entertaining, dar la care ajungeți să renunțați până la urmă pentru că vă provoacă prea multe dureri de cap? Ei bine, cam așa stă treaba și cu Lunea începe sâmbăta care, asemeni titlului, e un roman excesiv de… dubios. Nu de puține ori, în timp ce parcurgeam capitol după capitol, mă trezeam râzând în hohote datorită gradului (foarte ridicat) de absurditate al unor situații și exclamam „ce naiba citesc?” la fiecare câteva paragrafe.

Prima parte, în care personajul principal, Sașa, este „racolat” să lucreze pentru organizația CANCI și descoperă câteva dintre misterele lumii în timp ce se adăpostește într-o colibă cu picioare de găină mi s-a părut fascinantă. Ridicolă, dar fascinantă. Poate pentru că s-a pus mai mult accent pe fantasy și mitologie, iar SF-ul mai că a lipsit din această istorisire; în această parte am cunoscut probabil unele dintre cele mai interesante personaje, cum ar fi bătrâna vrăjitoare „ușor” arțăgoasă Naina Kievna, știuca viclenă care poate îndeplini dorințe și un motan înzestrat cu harul vorbirii ce a părut desprins din paginile Maestrului. Următoarele două părți trebuie să recunosc că m-au plictisit puțin, fiind ancorate într-un SF greoi, mult prea abstract pentru gusturile mele; din cauza lor mi-a luat aproape o săptămână să citesc cartea.

Despre personaje și acțiune nu prea am ce să spun pentru că, în afară de acea dubioșenie exagerată, niciuna nu se remarcă prea mult: personajele sunt dureros de prost conturate, în special protagonistul de care nu mi-a păsat deloc pe tot parcursul cărții, iar acțiunea e atât de alambicată încât, după cum puteți observa, nici nu am reușit să o prezint pe scurt la început. Totuși, autorii primesc puncte bonus pentru worldbuilding, care e minunat realizat, îmbinând cu originalitate elementele de SF cu cele fantasy. Cât despre nu-prea-subtilele referiri la aberațiile regimului comunist despre care se vorbește pe coperta IV a cărții… poate nu am fost suficient de atent, dar zău că nu le-am putut găsi.

Sincer, habar n-am ce să mai spun despre carte. E ciudată și punct. Dacă sunteți fani ai autorilor ruși, în special ai celor care se specializează în opere fantasy ori SF, Lunea începe sâmbăta cu siguranță o să fie pe placul vostru, cu amalgamul ei de concepte mai mult decât abstracte. Pe mine nu m-a convins decât pe jumătate, dar poate că nu sunt eu obișnuit cu acest gen de literatură.

Mulțumesc editurii Nemira pentru exemplarul trimis pentru recenzie.

RATING 

Lasă un răspuns

