MORȚII NU SPUN POVEȘTI – recenzie PIRAȚII DIN CARAIBE: RĂZBUNAREA LUI SALAZAR

TITLU ORIGINAL: Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge

REGIZORI: Joachim Rønning, Espen Sandberg

DISTRIBUȚIE: Johnny Depp, Javier Bardem, Brenton Thwaites, Kaya Scodelario, Kevin McNally, Geoffrey Rush, David Wenham

STUDIO: Disney

ADUS ÎN ROMÂNIA DE: ProVideo

DESCRIERE: Atras într-o aventură cu totul nouă, căpitanul urmărit de ghinion Jack Sparrow este lovit și mai abitir de valul neșansei atunci când pirații fantomă conduși de vechiul său inamic, groaznicul Căpitan Salazar (Bardem), evadează din Triunghiul Diavolului hotărâți să nimicească toți pirații de pe mare… inclusiv pe el. Singura speranță de supraviețuire a Căpitanului Jack ține de găsirea legendarului Trident al lui Poseidon, un artefact puternic, ce îi conferă posesorului său controlul total asupra apelor. În efortul de a scăpa de Salazar, Jack se aliază cu Henry (Brenton Thwaites), un marinar tânăr din Flota Năvală Regală și cu Carina Smyth (Kaya Scodelario), o specialistă în astronomie. Cei trei pornesc în căutarea lui, la bordul corabiei „Pescărușul Mort” (Dying Gull), fiind urmăriți de cel mai aprig dușman pe care l-a avut până acum Sparrow.

Țin minte cum, în 2011, pe când se lansa cea de-a patra parte a francizei, cinematograful din Sibiu a făcut ceva nemaivăzut – a rulat un film timp de două săptămâni consecutiv. Acum, poate că nu vi se va părea cine știe ce mare lucru, dar trebuie să țineți cont de un lucru: aici, în Sibiu, singurul cinematograf are un aer vag comunist și, până în 2014 (cred), avea o politică destul de dubioasă în ceea ce privea filmele pe care le aducea, cu întâziere foarte mare, și anume faptul că odată ce puneau ghearele pe o peliculă, nu-i mai dădeau drumul vreme de o săptămână întreagă, timp în care rula de dimineața și până seara, după care dispărea fără urmă. Din fericire, lucrurile s-au mai schimbat acum, deși am rămas cu o singură sală de cinema și proiecții limitate, uneori la ore imposibile, ale filmelor pe care îmi doresc să le văd. Filmul care a spart toate recordurile în acea perioadă a fost Pirații din Caraibe: pe ape și mai tulburi, la care cu greu am găsit un bilet pentru spectacolul de după școală. A fost nebunie; până și colegii mei, care habar n-aveau cu ce se mănâncă blockbusterele, au mers să vadă „Pirații din Peșteră” 😀

Imagini pentru dead men tell no tales

Așa că imaginați-vă surpriza de care am avut parte atunci când am văzut cât de puțină lume s-a îngrămădit să vadă Răzbunarea lui Salazar anul trecut. Și e păcat pentru că, deși nu se ridică la înălțimea trilogiei originale și pare mai mult un trailer prelungit pentru cea de-a șasea parte a seriei, filmul e chiar bun, cu siguranță mai decent decât predecesorul său, cu sirenele alea ciudate, un Finnick Odair mult prea cuminte și o poveste trasă de păr.

Imagini pentru dead men tell no tales

Poate că de vină au fost recenziile nu prea entuziaste ale presei de afară sau faptul că majoritatea spectatorilor par să se fi plictisit de Johnny Depp (deși nu prea văd cum ai putea să te saturi de el, mai ales în rolul lui Jack Sparrow, care i se potrivește ca o mănușă), dar hype-ul generat de primul trailer s-a stins periculos de mult și periculos de aproape de data lansării, motiv pentru care, cu rușine, trebuie să recunosc că am evitat și eu filmul în perioada când rula pe marile ecrane și am așteptat să fie lansat în format DVD pentru a-l putea adăuga colecției, alături de restul filmelor din serie, și a mă putea bucura de noile aventuri ale unuia dintre pirații mei preferați din confortul casei.

Imagini pentru dead men tell no tales

Iar așteptarea a meritat. Răzbunarea lui Salazar e un film vrednic de moștenirea Piraților, plin de adrenalină, momente auzante și urmăriri pe mare. Spre deosebire de Pe ape și mai tulburi, care parcă a fost desprins dintr-un univers paralel, acesta mi-a amintit enorm de trilogia inițială, iar aici menționez atât părțile bune (personaje fantastice, efecte speciale excelente, o poveste încâlcită), cât și cele mai puțin bune (durează enorm până când acțiunea își intră în drepturi). Primul sfert de oră e magnific din toate punctele de vedere: interpretările actorilor te lovesc direct în nostalgie, cadrele sunt concepute cu migală astfel încât să transmită atmosfera terifiantă a unei corăbii pe care hoinăresc fantome, există și o scenă plină de suspans în care morții iau cu asalt o navă și… cred că vă puteți imagina ce urmează, dar și una încărcată de emoție pură, în care un vechi favorit își face apariția pentru a discuta cu fiul său (deși, într-un fel, momentul acesta șterge pe jos cu scena de după genericul celui de-al treilea film). Ah, și să nu uit, tot în primul sfert de oră avem parte de una dintre cele mai impresionante, creepy și fascinante introduceri ale unui villain din… aș zice că din toate timpurile.

Imagini pentru dead men tell no tales

Vorbesc, bineînțeles, despre vestitul căpitan Salazar, minunat adus la viață de Javier Bardem și echipa de efecte speciale a filmului. Pirații din Caraibe au avut mereu antagoniști buni, cu care spectatorul putea relaționa foarte ușor, dar Salazar parcă a fost la un cu totul alt nivel în ceea ce privește răutatea. Motivațiile lui sunt simple și ușor de înțeles. Trecutul lui este unul îmbibat în sângele praților pe care i-a urmărit și ucis fără nicio remușcare, așa că nu poți decât să te bucuri pentru pedeapsa pe care o primește după prima sa întâlnire cu Jack, și anume viața veșnică sub forma unei fantasme. Slazar este un bărbat viclean, diabolic, înnebunit de setea de răzbunare, degradat. A fost o plăcere să-l urmăresc pe Bardem dezlănțuit, dar cred că o la fel de mare parte în fascinația mea față de personaj au jucat-o efectele speciale cu ajutorul cărora căpitanul-fantomă a reușit să pară și mai… supranatural. Unde mai pui că are o corabie pe jumătate distrusă, dar care reușește totuși să plutească, și câțiva rechini ne-morți absolut uimitori. Însă un antagonist e doar pe jumătate la fel de bun precum eroii pe care trebuie să-i înfrunte. Sau era invers?

Imagini pentru dead men tell no tales

Nu mai contează. Despre Jack Sparrow nu cred că mai are rost să vorbesc, e un personaj de mult integrat în cultura pop și, la fel ca în celelalte filme, reușește să fure lumina reflectoarelor de fiecare dată când apare pe ecran. Piratul ăsta are o energie de neegalat, chiar și atunci când e adormit ori beat (sau amândouă), iar glumele lui rămân amuzante indiferent de câte ori le-ai fi auzit. Geoffrey Rush reușește, din nou, să impresioneze în rolul lui Barbossa, chiar și sub o tonă de machiaj, peruci ridicole și vestimentație exagerată, cu toate că nu am fost cel mai mare fan al revelației legate de… nici nu știu cum să o spun fără să dau spoilere, dar cred că o să știți la ce mă refer de îndată ce vedeți filmul. Noile adiții ale francizei, Brenton Thwaites și Kaya Scodelario, sunt ok-ish, își fac treaba foarte bine, te îmbie să-i urmărești în alte aventuri, însă nu am putut scăpa de senzația că sunt doar niște înlocuitori de mâna a doua pentru Keira Knightley și Orlando Bloom. Care, din fericire, se întorc în universul Piraților, deși pentru doar câteva minute… în acest film; dacă e să judec după scena de la final, în viitor îi vom vedea mai mult.

Imagini pentru dead men tell no tales

Departe de a fi un film perfect, Răzbunarea lui Salazar s-a dovedit extrem de entertaining, emoționant pe alocuri, reușind în același timp să pregătească terenul pentru următoarea parte a francizei care, se pare, îi va avea în rolurile principale pe Will și Elizabeth (yaaaaaaaay!!!).

Pirații din Caraibe: Răzbunarea lui Salazar este disponibil în format DVD, distribuit de ProVideo.

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )