O ISTORIE A NENATURALULUI – recenzie MONȘTRI (UN BESTIAR AL BIZARULUI), de Cristopher Dell

monstri-un-bestiar-al-bizarului-cover_big

TITLU: Monștri (Un bestiar al bizarului)

AUTOR: Cristopher Dell

PUBLICAT DE: Editura Art

DESCRIERE: Monştrii au fascinat oameni de formaţii diverse, de la biologi la filozofi şi de la istorici de artă la antropologi. Astăzi, suntem năpădiţi de minotauri, zei cinocefali, vârcolaci, centauri, harpii, monştri marini, extratereştri cu tentacule, sirene, troli, căpcăuni, diavoli, demoni şi ciclopi. Toate culturile de pe pământ îşi au monştrii lor specifici şi, cu cât aflăm mai multe despre ei, cu atât devin mai fascinanţi. Povestea, obiceiurile, dietele lor curioase şi modalităţile în care pot fi anihilaţi creează tabloul unei dezlănţuiri de nestăvilit a imaginaţiei. Ce spune despre omenire existenţa monştrilor, fie ea şi numai în minţile noastre? Cum au supravieţuit ei timp de mii de ani şi de ce sunt universali? De ce întâlnim uriaşi cu un singur ochi şi în Japonia şi în Grecia antică, sau dragoni şi în Europa şi în China? Sunt câteva dintre întrebările la care cartea lui Christopher Dell încearcă să răspundă. Îmbogâţind informaţiile propriu-zise cu o serie extraordinară de ilustraţii bizare, Monştri ne oferă o istorie vizuală fascinantă a fiarelor care au zguduit omenirea, întâlnite în artă şi cultură, în legende şi mitologii.

RECENZIE:

De când mă știu am fost fascinat de monștri. Mă uitam la filme de groază, cu toate că știam foarte bine că, o bună bucată de vreme, aveam să fiu nevoit să aprind toate luminile din casă atunci când voiam să merg la baie, gândindu-mă că din camerele întunecate sau din colțurile umbrite ale holului își vor face apariția fel de fel de arătări hotărâte să mă târască în cine știe ce bârlog mizerabil și să mă înfulece. Citeam cărți fantasy, sorbind fiecare scenă în care apăreau vampiri, dragoni, vârcolaci sau alte ființe supranaturale, de multe ori ajungând să recitesc de 3-4 ori un paragraf doar pentru că mi se părea atât de uimitor cum descria autorul respectiv aspectul magnific al unei reptile înaripate sau sălbăticia din privirea unui om-lup. Când am început la rândul meu să aștern într-un document word câteva cuvinte ce aveau să devină o poveste *destul de* bine închegată, am ales să creez o lume alternativă, în care tot felul de creaturi supranaturale își fac veacul, ascunse de privirile curioase și distrugătoare ale oamenilor.

Într-o zi, căutând apariții vechi și noi din rândul romanelor grafice pe site-ul editurii Art, am dat de Monștri – un bestiar al bizarului, o carte despre care am știut că trebuia să facă parte din colecția mea de cum am văzut acea copertă vibrantă, cu tot felul de creaturi dubioase șerpuind în jurul titlului.

Nu sunt chiar atât de multe lucruri de spus despre acest minunat Bestiar pentru că, deși informațiile pe care autorul a reușit să le adune din tot felul de surse, cel mai surprinzător și de impact element al cărții este modul în care vechile povești și legende sunt aduse la viață de colecția impresionantă de imagini atent alese pentru a reprezenta înfiorătoarele creaturi ce pândesc din negura minții umane încă din vremurile în care civilizația era abia la început. Demoni înspăimântători, zei atotputernici, creaturi ale apelor sau monstruozități ce-și fac de cap în văzduh, hibrizi umani sau animali… nu cred că ar fi avut același impact dacă autorul ar fi decis să vorbească despre ei și nu să ni-i arate în toată gloria lor dătătoare de fiori.

Și, pentru că știu că o să înțelegeți mai bine de ce m-am îndrăgostit iremediabil de această carte dacă veți vedea cât de bine poate arăta, o să închei recenzia cu niște poze ale acestei minunății dubioase care nu ar trebui să lipsească din biblioteca niciunui iubitor al supranaturalului.

16651782_1254847097916509_2110558410_n

16684594_1254847107916508_945646411_n

16684835_1254847141249838_255051230_n

16699753_1254847034583182_252625652_n

Mulțumesc grupului editorial Art pentru exemplarul trimis spre recenzie!

RATING

Lasă un răspuns

