O REBELIUNE CONSTRUITĂ PE SPERANȚĂ – recenzie DVD ROGUE ONE: O POVESTE STAR WARS

large_rogue-one-o-poveste-star-wars_848

TITLU ORIGINAL: Rogue One: A Star Wars Story

REGIZOR: Gareth Edwards

DISTRIBUȚIE: Felicity Jones, Diego Luna, Ben Mendelsohn, Donnie Yen, Mads Mikkelsen, Alan Tudyk, Jiang Wen, Forest Whitaker

STUDIO: Lucasfilm Ltd.

ADUS ÎN ROMÂNIA DE: ProVideo

DESCRIERE: Lucasfilm ne aduce o nouă aventură de dimensiuni epopeice – Rogue One: O Poveste Star Wars! Într-o perioadă marcată de conflicte majore, un grup de eroi neobișnuiți conduși de Jyn Erso, un fugar îndrăzneț și Cassian Andor, un spion rebel, pleacă într-o misiune la limita extremă pentru a fura planurile Death Star. Aceasta este cea mai puternică armă de distrugere în masă a Imperiului…

RECENZIE:

Săptămâna trecută, fanii Războiul Stelelor din întreaga lume au avut motiv de sărbătoare: a fost 4 mai, zi care a ajuns să fie cunoscută, de-a lungul anilor, drept Star Wars Day. May the Force be with youMay the Fourth be with you… sună cam la fel, nu? Mulțumită prietenilor de la ProVideo, am celebrat și eu această zi specială în comunitatea geek și am urmărit cel mai recent film al francizei, Rogue One, prima dintre numeroasele antologii plănuite pentru universul dintr-o galaxie foarte, foarte îndepărtată.

rogue-one-rectangle.jpg

Înainte ca Luke Skywalker, prințesa Leia și Han Solo să dea peste cap planurile Imperiului, un grup de proscriși din care fac parte un droid minunat de sarcastic, un pilot dezertor, unul dintre ofițerii Rebeliunii și fiica unuia dintre cei mai importanți ingineri ai Imperiului, printre mulți alții, se înhamă la o misiune cum nu se poate mai complicată, dar de o importanță crucială pentru viitorul nenumăratelor lumi cunoscute și necunoscute din galaxie: furtul schițelor Stelei Morții, cea mai periculoasă dintre armele cunoscute, capabilă să distrugă planete întreagă în doar câteva secunde. Misiunea lor va fi pusă în pericol la fiecare pas atât de vigilența Imperiului, suflul greu al lui Darth Vader urmărindu-i pe rebeli la fiecare pas, dar și de multitudinea de personalități puternice și diferențele de gândire dintre protagoniști.

rogue_one_trailer_still

Am zis-o de atât de multe ori până acum încât am început să mă satur până și să mă mai gândesc la această frază, daaar… nu sunt cel mai mare fan Star Wars din lume; aș putea spune că, până să văd The Force Awakens și, în special, Rogue One, franciza mi-a fost chiar indiferentă. Cred că de vină pentru sentimentele mele nu tocmai încurajatoare vizavi de Războiul Stelelor e faptul că am văzut filmele destul de târziu, după ce am devorat nenumărate pelicule cu aproximativ aceeași „coloană vertebrală”, ca să-i spun așa, iar în momentul în care am ajuns să urmăresc în sfârșit trilogia originală… ei bine, filmele mi s-au părut teribil de generice și plictisitoare. The Force Awakens, deși a urmat Episodul IV aproape la milimetru, a reușit să-mi capteze interesul cu ajutorul personajelor fabuloase pe care abia aștept să le reîntâlnesc în decembrie, iar de la Rogue One aveam cele mai mici așteptări posibile, având în vedere fiasco-ul total din spatele camerelor de filmat: regizori schimbați pe ultima sută de metri și mai bine de 40% din film fiind refilmat cu doar câteva luni înainte de lansare. Așa că imaginați-vă cât de surprins am fost când, în momentul în care genericul de final a început să ruleze pe ecran, aveam lacrimi în ochi și o dorință arzătoare să revăd filmul cât mai repede posibil. Da, Rogue One e ATÂT de bun.

MV5BMjAyOTE3NzYyOV5BMl5BanBnXkFtZTgwMTI0NTEzMDI@._V1_SX1777_CR0,0,1777,744_AL_

De la primele cadre de o frumusețe răpitoare, care m-au lăsat fără suflare, am știut că urma să văd ceva special. Începutul filmului e nesperat brutal, dar și fermecător. Peisajul sterp al planetei unde micuța Jyn Erso, viitoarea eroină a filmului, și părinții ei se ascund de forțele Imperiului este folosit exemplar prin cadre lungi, tăcute, care îți permit să asimilezi fiecare detaliu în parte al împrejurimilor pur și simplu splendide. Apoi ne este „vârâtă” sub nas o navă spațială din care coboară niște Stormtrooperi în armură neagră, probabil cea mai impresionantă adiție din punct de vedere vizual pe care filmul îl aduce mitologiei Star Wars, care înconjoară o siluetă misterioasă, îmbrăcată aproape în totalitate în alb imaculat. Contrastul dintre peisajul aproape lipsit de viață, sclipirile întunecate, metalice ale armurilor și armelor soldaților imperiali și albul pur în care este înveșmântat Orson Krennic, antagosnistul principal, e impresionant, extrem de bine gândit, aș îndrăzni să spun chiar un triumf vizual. Restul filmului rămâne la fel de pretty to look at, deși niciun moment, în afară de secvențele de la final despre care nu am să vorbesc, nu s-a ridicat la înălțimea scenei de început. Ce mi-a plăcut enorm, în afară de frumusețea de la suprafață, vizibilă, a fost tonul extrem de realist și sumbru al filmului; Rogue One, nefăcând parte din seria „principală” de filme, și-a permis să fie diferit, portretizând exemplar perioadele de război, caracterele oamenilor (și nu numai) din acele vremuri și destinele nu chiar atât de încântătoare ale acestora.

rogue-one-a-star-wars-story

Despre personaje și, în special, jocul actorilor, nu am decât cuvinte de laudă (mare surpriză, știu), iar în continuare voi vorbi pe scurt despre cei care au avut cel mai mare impact asupra mea. Jyn Erso, pe care Felicity Jones o infuzează cu o fragilitate aparte, ascunsă sub straturi de indiferență prefăcută, a început prin a fi o eroină îndoielnică, de care aproape că nu m-am putut atașa din pricina atitudinii sale; dar, pe măsură ce filmul avansa, iar armura pe care o purta pentru a-și ascunde adevăratele sentimente începea să crape, am ajuns să o apreciez enorm, fiind un personaj feminin atipic, un model demn de urmat. K-2SO, droidul reprogramat ce-i însoțete pe rebeli în misiune a fost o adevărată încântare, replicile și acțiunile sale având acel strop de ironie și sarcasm ce au lipsit cu desăvârșire din restul filmelor Star Wars, iar personalitatea sa aproape extravagantă îi face de rușine pe R2-D2, C-3PO sau BB-8. Nu am înțeles niciodată fascinația cinefililor vizavi de Darth Vader, dar, după acea ultimă secvență cu el din Rogue One, pot spune că încep să devin un fan al personajului. Cât despre Mads Mikkelsen, Hannibal însuși, nu pot spune decât că m-am bucurat nespus să-l văd într-un blockbuster în care să nu fie irosit total (*cough*Doctor Strange*cough*) și că sper ca acest film să fie rampa lui de lansare spre mainstream, pentru că lumea trebuie să afle ce actor al naibii de talentat e.

rogueone_clipjynrescue

Rogue One a fost… perfect, cel mai bun film Star Wars de până acum. O gură de aer proaspătă în cadrul Episoadelor ce se axează pe familia Skywalker, o neașteptată și atât de necesară revitalizare a sagăi prin înrădăcinarea acesteia în realitate și protretizarea personajelor nu printr-o lentilă hollywoodiană, ci una adânc ancorată în viața noastră de zi cu zi. Deși finalul m-a lăsat cu sufletul sfâșiat, o să revăd oricând Rogue One cu cea mai mare plăcere, fiind acel film Star Wars pe care l-am așteptat ani la rândul pentru a mă convinge că, într-adevăr, legendara sagă SF își merită renumele.

rogue-one-screenwriter-wasnt-fond-of-one-particular-star-war_rwam

Rogue One: O poveste Star Wars este disponibil în format Blu-Ray și DVD, distribuit de ProVideo.

RATING

Lasă un răspuns

