FIECARE ȘCOALĂ ARE DEMONII EI – recenzie DVD SPÂNZURĂTOAREA

spanzuratoarea

TITLU ORIGINAL: The Gallows

REGIZOR(I): Travis Cluff, Chris Lofing

DISTRIBUȚIE: Reese Mishler, Pfeifer Brown  , Ryan Shoos, Cassidy Gifford , Travis Cluff

STUDIO: Warner Bros.

ADUS ÎN ROMÂNIA DE: ProVideo

DESCRIERE: În timp ce își interpreta rolul din piesa „Spânzurătoarea”, Charlie Grimille moare spânzurat din greșeală pe scenă, în fața părinților săi și a publicului care asistă la tragicul eveniment. După 20 de ani, elevii aceluiași liceu vor să comemoreze tragedia punând în scenă aceeași piesă la serbare. Reese Houser e încântat de idee, sperând că astfel se va putea apropia mai mult de feblețea lui, Pfeifer Ross. Prietenul lui, Ryan, îi propune să vandalizeze recuzita, ca să o poată consola dupa aceea pe Pfeifer. Reese, Ryan și iubita lui, Cassidy, se strecoară în școală, însă se întâlnesc tocmai cu Pfeifer, care îi văzuse mașina lui Ryan. Pentru că planul a fost compromis, cei patru elevi se pregătesc să părăsească școala, înă descoperă că nu mai au nicio cale de ieșire și nici semnal la telefon.

Ador filmele de groază. Cred că am văzut atât de multe încât am ajuns să fiu imun la ele, în sensul că oricât de înspăimântătoare ar fi creatura de coșmar care terorizează personajele sau cât de bine dozat ar fi gradul de suspans, acestea nu mai reușesc să mă înfioare. Ba dimpotrivă, de cele mai multe ori când mă uit la un horror, stau și anticipez în liniște ce urmează să se întâmple – și de cele mai multe ori ghicesc corect. Dar niciodată nu voi spune „pas” unui film de groază, pur și simplu nu pot: sunt plăcerea mea vinovată.

the_gallows

Cât despre genul found footage, care a devenit tot mai popular în rândul producătorilor odată cu succesul imens de care s-a bucurat seria Paranormal Activity, nu pot spune că sunt cel mai mare fan al său. Înțeleg de ce astfel de filme apar mai ceva ca ciupercile după ploaie (nu necesită investiții astronomice precum un blockbuster Marvel ori DC, iar încasările lor sunt de câteva ori mai mari decât bugetul de producție), însă m-am fript rău de tot cu Cloverfield, iar de atunci am încercat să stau cât mai departe de ele (singurul care mi-a plăcut cu adevărat e Chronicle, pe care-l recomand cu mare căldură). Deci, nu e de mirare că am fost reticent la început și că nu am prea vrut să-i dau Spânzurătorii o șansă.

THE GALLOWS

În urmă cu 20 de ani, într-un liceu din SUA, în timpul unei piese de teatru, unul dintre elevi și-a pierdut viața în timp ce se prefăcea a fi spânzurat. În prezent, la același liceu, grupa de teatru vrea să readucă la viață aceeași piesă care a cauzat nenorocirea. Reese, cel care și-a asumat rolul protagonistului – care, la sfârșitul piesei, este condamnat la spânzurătoare – este convins de Ryan, cel mai bun prieten al său, să meargă împreună la școală într-o noapte pentru a distruge decorurile și, implicit, a împiedica piesa de teatru să mai fie pusă în scenă. Motivul? Reese nu e un actor foarte bun. Însoțiți de Cassidy, iubita lui Ryan, cei trei își duc planul la bun sfârșit, dar sunt prinși de către Pfeifer, membră a grupului de teatru și actrița cu rolul principal feminin din piesă. În timp ce încearcă să o convingă pe aceasta din urmă că nu au făcut nimic rău, lucruri stranii încep să se petreacă pe coridoarele întunecate și sălile de clasă pustii ale liceului…

e72db2a0-0d37-0133-5065-0ec273752cbd

Începutul filmului m-a scos din sărite, sincer, și aproape că am apăsat butonul STOP doar, doar voi scăpa de un chin. Totuși, mi-am spus să mai rezist puțin și, dacă până la jumătatea peliculei nu se va întâmpla nimic interesant, mă voi declara învins și voi abandona corabia. Și mă bucur că am ajuns la acest compromis pentru că, după 10-15 minute în care am fost nevoit să-l suport pe Ryan cu tot cu istericalele lui de adolescent tâmpit, filmul a devenit chiar bun. OK, să nu vă imaginați acum că e vreo revelație a genului horror, pentru că e departe de așa ceva. Spânzurătoarea e, probabil, unul dintre cele mai tipicare și clișeice filme de groază din câte am văzut, dar nu se ferește să recunoască asta. Mi-a plăcut la nebunie că își „îmbățișează” identitatea deloc măgulitoare și probabil că din această cauză am fost puțin mai iertător cu el.

tumblr_nww610dFoQ1u2cxwno1_500

Povestea e interesantă, deși ușor previzibile, și au fost câteva momente care m-au luat total pe nepregătite. Am fost surprins cât de mult mi-a păsat de soarta protagoniștilor, fiindcă până la un anumit punct nu mi-a păsat prea mult de ele. Dat fiind că e un film found footage, cred că e de la sine înțeles că actorii își intră foarte bine în roluri, cum nu au avut de jucat niște personaje uimitor de complexe, ci doar o adunătură de puștani obișnuiți. Astfel, interpretările lor par foarte naturale și, cu toate că nu te lasă cu gura căscată, sunt suficiente pentru acest gen de film.

thumbnail_22421

Personajele sunt niște stereotipuri – tipul sportiv cu puțin creier căruia îi plac glumele, iubita lui la fel de inteligentă, blondă, care probabil va fi prima care să se panicheze și să moară, tocilara care va ieși victorioasă din lupta cu forțele supranaturale, etc. –, acțiunile lor sunt clișee peste clișee, iar evenimentele din film au un aer de déjà vu, în sensul că par trase la indigo după alte filme. Dar, repet, asta nu m-a deranjat nicio clipă. Surprinzător, nu?

the-gallows-pic-3

Spânzurătoarea știe cum să se folosească de atuurile sale astfel încât să te țină în priză: odată tensiunea apărută, aceasta nu dispare nicio clipă (fie rămâne constantă, fie depășește orice limită) și, una peste alta, e o experiență interesantă până la sfârșit – mi-a amintit puțin de un episod din American Horror Story. Dacă sunteți fani ai filmelor de groază, puteți să-i dați o șansă.

the-gallows

Spânzurătoarea este disponibil în fomat Blu-Ray și DVD, distribuit de ProVideo.