VIAȚĂ DE CAL

black-beauty

TITLU: Black Beauty

AUTOR: Anna Sewell

PUBLICAT DE: Editura Rao

DESCRIERE: Autoarea Anna Sewell a scris povestea frumosului armăsar negru în ultimii ani ai vieţii şi a murit la cinci luni de la publicarea acesteia. Cu toate astea, a apucat să vadă succesul de care s-a bucurat povestea lui Black Beauty încă de la publicare. Astăzi, cu cinci milioane de exemplare vândute, Black Beauty este una dintre cele mai de succes cărţi din toate timpurile.

RECENZIE:

Luna aceasta am hotărât că e timpul să citesc niște clasici și, după ce mi-am încheiat socotelile cu De veghe în lanul de secară (interesantă, dar nu wow), Lolita (singurul lucru pe care l-am urât la cartea asta a fost fontul minuscul), …să ucizi o pasăre cântătoare (din nou, nu m-a impresionat) și Maestrul și Margareta (după un început extrem de promițător a devenit o îngrămădeală de lucruri lipsite de sens), m-am oprit asupra unei cărți pe care îmi doream de foarte multă vreme să o citesc: Black Beauty. Mulțumesc librăriei online Libris pentru surpriza deosebită de luna aceasta!

Romanul Annei Sewell spune povestea unui armăsar deosebit de frumos, Black Beauty, și a diverșilor oameni cu care fac cunoștință de-a lungul vieții sale agitate. Încă din tinerețe, el a învățat cât de nedreaptă poate fi soarta, atunci când a fost vândut pentru prima oară și s-a văzut nevoit să părăsească tot ceea ce știa și iubea doar pentru a se trezi în grija unor persoane nepăsătoare. Totuș, nu totul a fost deprimant în viața lui Black Beauty, dar acest lucru trebuie să-l aflați singuri, citind cartea.

Primul lucru care-mi vine în minte atunci când mă gândesc la Black Beauty este senzația aceea plăcută, de confort, pe care am avut-o în timp ce treceam de la un capitol la altul. Cartea se citește foarte repede și cred că este una dintre acele povești ptrivite atât pentru adulți, cât și pentru cei mici. Cititorii mai neexperimentați vor aprecia, cu siguranță, atât stilul deloc complicat și ușor de înțeles al autoarei, cât și povestea în sine, pe când cei mari își vor aduce aminte de copilărie și vor descoperi cu plăcere mesajele ascunse despre bunătate, onestitate și corectitudine.

Mi s-a părut foarte interesantă abordarea autoarei, de a nara cartea la persoana I, din perspectiva unui… cal. Astfel, experiențele prin care trece Black Beauty de-a lungul romanului au avut un impact mult mai puternic decât dacă ar fi fost povestite de către un narator omniscient și a fost mai ușor pentru mine să mă implic emoțional în poveste. Ca să nu mai spun că vocea lui Black Beauty mi s-a părut extrem de autentică, esența firii sale blânde fiind captată cu deosebită grijă de către Anna Sewell.

Deși de foarte multe ori a jucat rolul ascultătorului sau al martorului tăcut, iar personajele secundare/episodice au ieșit, uneori, mai mult în evidență decât el, Black Beauty mi s-a părut un personaj fermecător, inocent și sincer; l-am îndrăgit încă din prima clipă și aproape că i-am simțit durerea de fiecare dată când trecea prin situații nu tocmai plăcute, dar m-am și bucurat alături de el atunci când întâlnea câte o persoană demnă să-i fie stăpân. Viața lui Black Beauty este una complicată, cu bune și rele, dar el mereu reușește să-și mențină optimismul la cote ridicate, indiferent de greutățile pe care trebuie să le depășească.

Un roman pe care-l recomand tuturor, indiferent de vârstă sau de pregătirea în ale cititului. O lectură încântătoare, care cu siguranță vă va smulge câteva zâmbete. Una dintre acele cărți clasice fără vârstă.

Mulțumesc librăriei online Libris pentru șansa de a citti această carte minunată. Vă invit și pe voi să descoperiți multitudinea de cărți – atât în română, cât și în engleză – care se află la doar un click distanță de bibliotecile voastre. Ca bonus, pe site găsiți zilnic fel de fel de oferte și reduceri, iar transportul este gratuit!

Un gând despre „VIAȚĂ DE CAL

  1. Pingback: NOU ÎN BIBLIOTECA MEA #3 (SEPTEMBRIE 2015) | răzvan's bookshelf

Lasă un răspuns

