ILUZIA LIBERTĂȚII

captiv-in-labirint

TITLU: Captiv în labirint (Captiv în labirint #1)

AUTOR: James Dashner

PUBLICAT DE: Editura Litera

DESCRIERE: Când Thomas se trezește într-un loc necunoscut, nu-și amintește decât cum îl cheamă. Mintea îi este ca o foaie albă. În jurul lui se află mai mulți băieți, care îi urează bun-venit în Poiană – un loc înconjurat de ziduri de piatră. La fel ca Thomas, Poienarii nu au nici o idee despre felul în care au ajuns acolo și nici din ce motiv. Tot ceea ce știu este că, în fiecare dimineață, porțile de piatră către labirintul care îi înconjoară se deschid și că în fiecare seară se închid la loc. Și, la fiecare treizeci de zile, un nou băiat apare acolo, adus cu un lift. Așadar, Thomas era așteptat. Cu totul neașteptat, a doua zi este trimisă acolo și o fată – prima fată din grup. Și mai surprinzător decât sosirea ei este mesajul pe care îl aduce. Thomas ar putea fi mai important decât ar fi crezut vreodată. Numai de-ar putea să scoată la iveală secretele întunecate îngropate înăuntrul minții sale.

RECENZIE:

Filmul bazat pe romanul lui James Dashner a ieșit de câteva luni, iar eu am așteptat cuminte momentul potrivit pentru a citi cartea. Acum câteva luni i-am cerut părerea lui Rox, dacă se merită să citesc cartea înainte. Atunci am aflat că twist-ul de la final merită toți banii și că ar fi păcat să-mi stric surpriza lecturii, așa că am amânat vizionarea filmului. Și bine am făcut, pentru că primul volum al acestei trilogii distopice a fost plin de surprize, antrenant și mereu surprinzător.

Captiv în labirint începe brusc. Nu ai parte de nicio avertizare, terenul nu este pregătit dinainte, pur și simplu suntem aruncați în Poiană alături de Thomas. Băiatul află, bucată cu bucată, secretele care învăluie micul colț (aparent) de Rai, pe locuitorii acesteia și misteriosul Labirint, o structură complexă, locuită de creaturi de coșmar și care ar putea deține cheia evadării din Poiană.

Sincer să fiu, primele 20-30 de pagini au avut o atmosferă ciudățică și mi-a fost destul de greu să înțeleg ce se întâmplă. Asemeni lui Thomas, nici eu nu am reușit să „prind” jargonul Poienarilor decât după o bună perioadă. Cuvinte precum „pulifrici” sau „verdeață” au sporit unicitatea romanului, chiar dacă au avut același efect și asupra confuziei mele. Dar, din momentul în care m-am obișnuit cu termenii folosiți de băieți și am trecut (parțial) peste clipele în care nu înțelegeam nimic din poveste, Captiv în labirint parcă s-a transformat dintr-o carte ciudată într-un excelent roman de aventură. Dacă nu aș fi citit sinopsisul filmului, poate că nici măcar nu m-aș fi gândit că acțiunea are loc într-o lume postapocaliptică. Informațiile pe care le primim în Poiană sunt destul de vagi, așa că nicio clipă nu ai impresia că romanul este unul distopic, iar surpriza de la final este cu atât mai de efect cu cât nimeni nu se aștepta la așa ceva.

Un mare plus l-au reprezentat capitolele scurte, fiecare având un punct culminant care mă îmbia să citesc în continuare, indiferent de cât de obosit eram sau de grămada de lucruri pe care le aveam de făcut în momentele respective.

Stilul lui Dashner este foarte direct și am fost încântat să descopăr un roman YA lipsit de clișeele enervante specifice. Accentul se pune pe acțiune, nu pe o poveste de dragoste imposibilă și, fiind unul dintre puținele cazuri, nu există un triunghi amoros! Nici nu vă pot spune cât de mult mi-a plăcut acest aspect al cărții. După eroine incapabile să ia o hotărâre, cum ar fi Katniss Everdeen, America Singer ori Clary Fray, faptul că Thomas și Teresa nu fac parte dintr-o astfel de relație complicată a fost o adevărată binecuvântare. Sper numai ca acest aspect să nu se schimbe în următoarele cărți din serie.

Personajele au fost credibile, doar că relațiile dintre ele nu au fost suficient dezvoltate. L-am înțeles perfect pe Thomas și situația în care se afla, mi-a plăcut de Newt și Alby, Gally mi s-a părut un nenorocit, iar Teresa… a fost și ea pe-acolo 😀 Restul Poienarilor s-au pierdut într-un personaj colectiv, foarte bine realizat.

Totuși, nu de puține ori mi s-a părut că lipsesc unele lucruri și că informațiile pe care le primim nu sunt nici pe departe satisfăcătoare. Per total, Captiv în labirint este un roman distopic excelent, potrivit pentru oricine își dorește să aibă parte de acțiune cât cuprinde și răsturnări de situație constante.

P.S: Cartea e muuult mai bună decât filmul 😉

RATING: 9/10

2 gânduri despre „ILUZIA LIBERTĂȚII

  1. Am pus si eu ochii pe ceva timp pe aceasta serie, dar am asteptat sa apara ultimul volum si bine am facut. Nu cred ca suportam sa am primele 2 volume atat de diferite de ultimul, ma refer strict la aspect. :))

    • Eu nu m-am putut abține și, cum am prins un voucher pe elefant, cum le-am comandat. Mda, e destul de nasol ce au făcut cei de la editură, mi se pare că și-au cam bătut joc de cititorii „vechi” ai seriei schimbând formatul taman cu ultimul volum, dar asta e… 😀

Lasă un răspuns

