NOUA GENERAȚIE

18113376

TITLU: nymphette_dark99

AUTOR: Cristina Nemerovschi

PUBLICAT DE: Editura Herg Benet

DESCRIERE: “Am 13 ani şi 4 luni. În ghiozdanul meu nu găseşti bomboane pe băţ, nu îmi prind părul cu bentiţă, nu port pantofi cu baretă şi nici rochiţe albe. Fac sex pentru că e fun. Îmi testez limitele şi nimic din ceea ce ai putea bănui despre mine nu este adevărat. Mă cheamă Vicky. Ai grijă să nu îmi spui Victoria, port un cutter cu mine tot timpul.” Rămasă singură în mijlocul Braşovului, fără bani şi fără baterie la mobil, Vicky, o adolescentă de 13 ani, are o noapte la dispoziţie pentru a ajunge în Bucureşti, unde a doua zi este petrecerea de majorat a iubitului ei, Dev, petrecere pe care în niciun caz nu vrea să o rateze. Un TIR opreşte, iar bărbatul pare fascinat de nurii tinerei Lolite, propunându-i o partidă de sex în pădurea de la marginea drumului. Ea acceptă imediat, însă şoferul nu ştie că a făcut o greşeală care îl va costa poate chiar viaţa. Situaţiile neprevăzute şi personajele întâlnite pe parcursul a doar câteva ore gravitează în jurul atracţiei sexuale şi al aventurilor extreme, al rememorării unor evenimente decisive din trecut şi reflecţii despre persoanele importante care au marcat-o. Fata ascunde totuşi un secret – Întâmplarea. Live fast, die young, bad girls do it well.

RECENZIE:

De ceva vreme, internetul vuiește de cărțile Cristinei Nemerovschi, o scriitoare din România care a reușit să-și adune un număr considerabil de fani, dar și o groază de oameni care nu îi agrează cărțile, asemeni multor autori din străinătate. Am fost curios să văd cum sunt cărțile ei, mai ales pentru că părerile despre ele pendulează între a fi ori extraordinare, ori execrabile, fără cale de mijloc.

Am ales să citesc nymphette_dark99, pentru că e un roman stand-alone și suna oarecum interesant din descriere. Am avut unele așteptări de la carte, mai ales pentru că e descrisă ca fiind plină de revelații și adevăruri crude pe multe site-uri, dar din păcate, cu fiecare pagină pe care o întorceam, acestea păreau să se scufunde tot mai mult sub nivelul mării. Cel mai bun mod în care pot descrie această carte e „mult fâs pentru nimic”.

Povestea cărții se învârte în jurul lui Vicky, o adolescentă rebelă, cu idei fixe despre viață, care la cei 13 ani ai săi este deja obișnuită cu alcoolul, drogurile și sexul. Ea fuge de acasă, împreună cu Tedy, fratele său, ajunge în Brașov și vrea să se întoarcă în București pentru majoratul iubitului său, Dev (mda, e destul de aiurea să pleci de undeva și, după ce ești destul de departe de locul cu pricina, să-ți dorești să te întorci; care mai e rostul fugii – în afară de răzvrătire?). În drumul ei din Brașov spre București se întâlnește cu fel de fel de persoane, una mai exagerată ca precedenta în materie de comportament, și trece printr-un număr de „aventuri”. Ah, și mai este ceva, Întâmplarea, un eveniment care, cu toate că i-a schimbat viața protagonistei, se dovedește a fi ceva predictibil, aproape clișeic. Am știut care a fost treaba cu Întâmplarea după vreo 40 de pagini din carte.

Despre Vicky am avut impresia că a fost construită pe tiparul deja existent de „personaj inteligent care se crede mai presus decât ceilalți”. Nu am fost șocat de comportamentul ei, ci mi s-a părut doar înflorit până la cote astronomice în încercarea de a ieși în evidență. Ca să nu mai spun că era și destul de limitată, pentru ea orice om era fie prost, fie capră, vacă sau un derivat al acestora („vacă de sex masculin” mi-a atras atenția în mod deosebit).

Pentru o carte în care România e prezentată destul de actual, personajele mi s-au părut de-a dreptul lipsite de credibilitate, acel as pentru care nymphette_dark99 pare să-și primească mai toate laudele. Compatrioții întâlniți de Vicky pe drum au fost exemple duse până la extrem ale unor stereotipuri: maneliști inculți, rockeri cool, pițipoance, tiriști analfabeți, pocăiți, etc. Dar, dacă pentru acestea am fost dispus să închid un ochi, personajele principale nu au avut nicio scuză. Tedy și Dev sunt atât de perfecți în ochii Victoriei și au parte de descrieri din care nu lipsesc cuvintele „sexy” sau „mișto” încât mi-a fost imposibil să nu le caut defectele. Au fost unele, în special în cazul lui Tedy, și per total nu mi-au lăsat impresia că ar fi mai speciali decât restul. Ca să nu uit, relația dintre Vicky și Tedy mi s-a părut de-a dreptul tulburătoare.

Cartea aceasta a fost scrisă ca să șocheze, se simte încă de la început, prin subiectul neagreat de multă lume, aproape revoltător, și folosirea unor cuvinte licențioase (foarte, foarte, FOARTE multe). În spatele acestui paravan, însă, se vrea o meditație asupra societății în care trăim și, pe alocuri, încearcă din răsputeri să atingă acel nivel, numai pentru a eșua cumplit prin paragrafe de-a dreptul penbile.

În opinia mea, nymphette_dark99 e ca o shaorma pe care o mănânci și nu rămâi cu nimic după, o mănânci doar ca să-ți astâmperi foamea. Romanul Cristinei Nemerovschi  e o lectură ușoară care se citește în câteva ore, îi acord acest merit, numai bună pentru o zi ploioasă în care nu ai nimic altceva de făcut, dar pe care o vei uita în cel mult o oră și primește, din partea mea, 3/10. Credeți-mă, e mult prea overrated.

4 gânduri despre „NOUA GENERAȚIE

  1. Nu am citit cartea însă îmi stârneşte cam tot ce ai scris tu. Fiecare autor cu stilul lui însă este trist când vezi că cititorii cei mai tineri sunt extrem de încântaţi când citesc o carte de genul acesta. 🙂

  2. Pingback: LEAPȘA: SUMMER IN A BAG OF BOOKS | răzvan's bookshelf

  3. Pingback: R.I.P. 2014 | răzvan's bookshelf

Lasă un răspuns

