JUMĂTATEA DIFERITĂ

2631_d2c282df

TITLU: Jumătatea rea (Jumătatea rea #1)

AUTOR: Sally Green

PUBLICAT DE: Editura Trei

DESCRIERE: În Anglia zilelor noastre, vrăjitorii trăiesc la un loc cu oamenii: Vrăjitorii Albi, care sunt buni; Vrăjitorii Negri, care sunt răi; şi Nathan, în vârstă de şaisprezece ani, fiul unei Vrăjitoare Albe şi al celui mai temut Vrăjitor Negru. Ţinut captiv într-o cuşcă, Nathan trebuie să scape înainte să împlinească şaptesprezece ani, când va primi trei daruri de la tatăl său şi va deveni el însuşi vrăjitor — iar dacă va greşi, va muri. Încercarea lui Nathan de a-şi găsi tatăl devine o luptă crâncenă pentru supravieţuire, cu provocări la tot pasul şi în care binele şi răul se dovedesc mult mai complicate decât şi-ar fi imaginat.

RECENZIE:

Îmi doream de mult o lectură fantasy care să mă țină lipit de carte, încă de când am terminat Regatul umbrelor de Leigh Bardugo. Și se pare că așteptarea a meritat, pentru că Jumătatea rea a fost exact acea carte.

La ce vă gândiți când vedeți cuvântul „vrăjitor” lângă Anglia? Harry Potter, bănuiesc. Prima dată mi-am s-a părut dubios și am avut impresia că autoarea s-a folosit de imaginea creată de J.K. Rowling pentru a-și contura, la rândul ei, lumea. Da, sunt unele mici asemănări cu seria Harry Potter, dar cele două se deosebesc destul de mult. În Jumătatea rea avem două tipuri de vrăjitori: cei Albi și cei Negri, iar fiecare are un Dar al lui care îl face special, fie că e vorba de metamorfoză, talente de vindecător sau invizibilitate. Tocmai acest lucru mi s-a părut interesant la carte: vrăjitorii nu sunt oameni care pot să facă orice doar printr-o simplă incantație sau mișcare a unui băț fermecat, ci se bazează pe Darurile lor pentru a excela.

Primele pagini ale cărții sunt cel puțin ciudate. Narațiunea la persoana a II-a mi-a oferit rarul sentiment că mă aflam cu adevărat în mijlocul acțiunii, dar în același timp a durat puțin cam prea mult până să obișnuiesc cu situația. Și, chiar când am prins gustul pentru acel stil, narațiunea se schimbă și devine una la persoana I, prezent, pe care am digerat-o mai ușor.

Povestea din Jumătatea rea îl are în centru pe Nathan, singurul Semicod din lume. Asta înseamnă că e pe jumătate Vrăjitor Alb (din partea mamei) și pe jumătate Vrăjitor Negru (din partea tatălui). Lumea îl privește ca pe o ciudățenie pentru că nu se știe ce va deveni și dacă va alege calea cea bună sau nu. Dar aici e problema, pentru că noțiunile de „bine” și „rău” sunt diferite pentru fiecare în parte, iar ceea ce Consiliul și ceilalți Vrăjitori Albi consideră a fi lucrul cel bun, pentru Nathan este de neconceput. Este supus controalelor în fiecare an, i se interzice contactul cu alte persoane, e închis într-o cușcă și tratat mai rău decât un criminal, toate astea din cauză că e fiul celui mai temut Vrăjitor Negru. Intriga este mult mai complexă de atât, dar cel mai bine e să nu știți mai multe.

Mi-a plăcut foarte mult felul în care vrăjitorii au fost conturați, deși aș fi dorit ceva mai multă magie. Nu toți Vrăjitorii Albi sunt buni și nu toți Vrăjitorii Negri sunt răi, fiecare „clan” este mânat de propriile interese și nu ezită să se folosească de cele mai groaznice metode pentru a ieși învingător.

Nathan este departe de a fi perfect, are multe defecte și tocmai de aceea l-am îndrăgit. O persoană care trece prin ani și ani în care este marginalizată, tratată în cele mai bune cazuri cu indiferență și detestată de unii membri ai familiei nu are cum să nu-și construiască un cocon defensiv în spatele căruia să se ascundă. În afară de protagonist, mi-au plăcut Arran și Gabriel, doi vrăjitori cum nu se poate mai diferiți dar pe care îi leagă dragostea pentru Nathan. Celelalte personaje nu mi-au lăsat o impresie prea puternică, unele fie au avut parte de apariții mult prea scurte, fie apăreau și dispăreau din peisaj, singurul lor scop fiind acela de a ajuta acțiunea să avanseze puțin câte puțin.

Stilul mi s-a părut rece, oarecum distant, dar atât de potrivit pentru un protagonist cum e Nathan.

Alertă, plină de acțiune și răsturnări de situație, condimentată și cu puțină magie, cu o atmosferă sumbră, cartea lui Sally Green e o lectură perfectă pentru orice pasionat de fantasy, dar și pentru cei care își doresc ceva special. Jumătatea rea primește 8,5/10 din partea mea și abia aștept să citesc continuarea, mai ales după ce ultima pagină m-a lăsat în ceață.

3 gânduri despre „JUMĂTATEA DIFERITĂ

  1. Pingback: EXTRATEREȘTRII SUNT PRINTRE NOI | răzvan's bookshelf

Lasă un răspuns

